Oud en sexy? Ja, dat kan!

De westerse wereld vergrijst. Zo zal in Nederland de komende jaren het aandeel 65-plussers in de bevolking stijgen van 13,7 % in 2003 naar 23,3 % in 2040, zegt het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek). Dat betekent dat in dat jaar bijna 1 op de 4 inwoners ouder dan 65 zal zijn.

In sommige gemeenten, Roozendaal, Bennebroek en Laren bijvoorbeeld, was dat al het geval. Verantwoordelijk voor de sterke toename van senioren is de geboortegolf na de 2e Wereldoorlog: de generatie van de zogenoemde babyboomers, geboren tussen pakweg 1945 en 1955.

Senioren in the picture

Voor de eerste keer in de geschiedenis krijgen senioren de overhand. Bovendien zal het merendeel ook nog eens vrouw zijn, domweg omdat vrouwen een grotere kans hebben om ouder te worden dan mannen. Zij zijn beter opgeleid en hebben meer geld en politieke invloed dan ooit.

De verwachting is dat de over het algemeen kritische en mondige babyboomers die invloed ook zullen gebruiken: zij zullen maatschappelijk van zich laten horen. Nu al bezetten zij belangrijke posities in de samenleving en lijken niet van plan deze macht op te geven. Zij zullen in alle opzichten anders zijn dan hun voorouders. Voor hen geen dagen voor de tv, een cursus bloemschikken of een luie cruisevakantie. Babyboomers willen actie, en nieuwe inzichten en ervaringen opdoen.

Beeldvorming in de media

De verwachting is dat met de grijze haren van de babyboomers de beeldvorming in de media over senioren een metamorfose zal ondergaan. Wil de commercie flink geld aan ze verdienen, dan zal die de babyboomers immers op de juiste wijze moeten aanspreken. Bovendien zal de aanwezigheid van steeds meer ouderen en steeds minder jongeren in ons land de opvattingen over wat jong en aantrekkelijk is, veranderen. Trendvoorspellers als de Amerikaanse marketinggoeroe Faith Popcorn voorzien dat de normen drastisch gaan wijzigen.

In haar boek Clicking voorspelt Popcorn de trend van down-aging: we gaan herdefiniëren wat wel of niet hoort bij een bepaalde leeftijd. Daarbij zullen we ons steeds minder gaan aantrekken van traditionele opvattingen die ons vertellen hoe we ons op grond van onze kalenderleeftijd ‘moeten’ gedragen.

Vergeet dat ‘moeten’, zegt Popcorn. Dat voldoen aan de verwachtingen van andere mensen houdt alleen maar verandering en vernieuwing tegen. Het is niet zo dat je je leeftijd moet gaan ontkennen, legt ze uit, maar het gaat erom al die oude opvattingen over wat de betekenis van die leeftijd is, overboord te gooien.

Down-aging, wat is dat? 

Down-aging houdt in dat we ons gedrag niet meer door onze leeftijd laten bepalen. Dat we weigeren ons in te laten perken door wat op basis van onze leeftijd van ons wordt verwacht. Maar ook dat we onze jeugd willen vasthouden zolang als we kunnen. We gaan weigeren oud te worden, want het is gewoon veel leuker om je jong te gedragen.

Down-aging is een manier om ‘ja’ te zeggen tegen het leven en al zijn mogelijkheden, om ‘ja’ te zeggen tegen je levenslange groei, dromen en wensen. Het is ook een manier om lol te maken, want lekker gek doen en heerlijk en onbedaarlijk lachen ‘om niks’ hoort ook bij down-aging.

De markt zal zich aanpassen aan de trend van down-aging. Er zullen steeds meer producten komen die je helpen je uiterlijk te verjongen, waaronder nieuwe en verbeterde antirimpelcrèmes. Ook de technieken voor cosmetische ingrepen zullen steeds meer worden verfijnd, voorspelt Popcorn – in haar visie is het niet de cosmetische industrie die de schoonheidsregels bepaalt, maar laten vrouwen zich juist door de cosmetische industrie op hun wenken bedienen.

Leuke kleding en schoenen 

Op het gebied van de mode voor seniorenvrouwen verandert eveneens heel wat. Heb je straks orthopedische schoenen nodig, dan hoef je niet bang te zijn er onflatteus bij te moeten lopen: in plaats van lomp en lelijk, kan het ook modieus en elegant zijn.

Je kan tegenwoordig in gespecialiseerde modewinkels een keuze maken uit schitterende kledinglijnen die je ouder wordende lijf op zijn mooist uit laten komen. Modemodeontwerpers maken tegenwoordig aantrekkelijke, flatteuze, en zelfs sexy kleding voor seniorenvrouwen.

Sexy ! Sexy ? Ja!

Het begrip sexy is overigens al niet meer automatisch met jong verbonden. Niet alleen mannen, ook vrouwen worden tegenwoordig tot op hoge leeftijd als seksueel begeerlijk beschouwd. Uit een in New Scientist gepubliceerd onderzoek komt naar voren dat mannen van alle leeftijden de voorkeur geven aan the ageing beauty, de aantrekkelijke oudere vrouw, boven een jongere vrouw.

Mannen kiezen hun seksuele partner blijkbaar eerder op basis van haar aantrekkelijkheid dan op basis van haar vermogen om kinderen te baren, haar vruchtbaarheid. Plezier beleven in een seksuele relatie staat voor mannen voorop, denken de onderzoekers.

Voor dat seksuele plezier hebben ouder wordende vrouwen het tij mee. Technisch zal op oudere leeftijd steeds meer mogelijk worden op seksueel vlak, voorspelt psycholoog Theodore Roszak in de VPRO-documentaire Voor altijd jong. Nieuwe ontwikkelingen als de Viagra-pil en het baren van kinderen door vrouwen boven de 60 zijn nog maar een voorproefje daarvan, zegt hij.

‘Nieuwe ontwikkelingen garanderen je een actief seksueel leven tot bij wijze van spreken je sterfdag. Vooral waar het krijgen van kinderen betreft, gaat er veel veranderen. Het is nu nog onbekend terrein, maar straks gaan veel mensen pas na hun vijftigste of zestigste jaar een gezin starten. Het klinkt bizar en toch zal het steeds gewoner worden.’

Langer werken

We leiden nú al steeds langer een ‘jong’ leven. Veel 55- tot 64-jarigen leven helemaal niet zo anders dan jongeren. Zolang zij gezond zijn, zelfstandig kunnen leven, én vrienden hebben, tenminste. Zo blijven veel senioren (langer) werken.

Bijna 1/3 van de 50- tot 64-jarige vrouwen heeft betaald werk en dat percentage zal alleen maar toenemen. In het bijzonder zullen vrouwelijke senioren steeds harder nodig zijn in het arbeidsproces om de sociale voorzieningen ook op langere termijn betaalbaar te houden. Er zijn zelfs al uitzendbureaus voor mensen op pensioengerechtigde leeftijd.

 

Reislustige senioren

Senioren worden ook steeds reislustiger, weet het Centraal Bureau voor de Statistiek. Halverwege de jaren 90 bleven de meeste 65-plussers nog gewoon thuis. Nu gaat meer dan de helft van hen op vakantie. Het mag ook wat kosten. De vakantie-uitgaven van senioren lopen in de miljarden.

Senioren zijn ook sportief

Er wordt ook meer gesport dan vroeger. De helft van de 45- tot 64-jarigen sport tegenwoordig meer dan een uur per week. Eén op de 5 mensen van 75 jaar en ouder doet dit ook.

Het aantal 55-plussers dat in Amerika naar een sportschool gaat is sinds 1988 verdubbeld. Sporten wordt voor senioren steeds gewoner. ‘Er zijn er die skiërs zijn, triatleten en lange afstandszwemmers en de meesten zijn beter in vorm dan hun kleinkinderen.’

Bron: Marjan Hopman (2004) De Nieuwe Vrijheid 

Wil jij er ook sexy uitzien tijdens of na de overgang ? 

Met veel succes zijn er al meer dan 1000 vrouwen jou voorgegaan!

Klik op onderstaande button voor meer informatie

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *